Egy tanulmány szerint átlagosan napi fél órával kell kevesebbet ülni ahhoz, hogy nagyobb eséllyel kerüljük el az ülő életmód okozta negatív hatásokat. De persze az is számít, hogy milyen irodai székben ülünk a munka alatt és helyesen tartjuk-e magunkat.

 

Korábban írtuk már, hogy ha valaki sokat és helytelenül ül, nagy eséllyel alakul ki nála 2-es típusú cukorbetegség és/vagy anyagcsere szindróma. De az ülő életmód miatt növekszik a szív- és érrendszeri, valamint a rákos megbetegedések kialakulásának kockázata is.

 

Ugyan ez rémisztően hangzik, de lehet ellene tenni. Egyrészt ha csökkentjük az üléssel töltött órák számát. Nyílván jelent valamit, ha ülés helyett inkább állunk, de még többet számít, ha ez idő alatt inkább sétálunk.

 

A HáziPatika.com számolt be egy ehhez kapcsolódó tanulmányról. Eszerint a felmérésben résztvevők 9,4 órát, az ébren töltött idő 60 százalékát üléssel töltötték. A fennmaradó órák közül 4,3-at állással, 2 órát pedig gyaloglással. Különféle vizsgálatokkal megállapították, hogy ez az életmód növeli az esélyét az anyagcsere-szindrómának és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásnak - ahogy ezt fent is írtuk. Ezért ezeknél az embereknél 30 perccel csökkentették és sétával váltották fel az ülés időtartamát. Kiderült, hogy az életmód változtatás hatására a bevezetőben említett betegségek kialakulásának a kockázata 28 százalékkal csökkent.

 

 

De ahogy a portál fogalmaz: figyelemreméltó az is, hogy a 30 perces ülésidőt 30 perces állásra cserélve is jelentősen, 7 százalékkal csökkent az anyagcsere-szindróma kockázata, és 6 százalékkal a cukorbetegségé.

 

Ugyanakkor megjegyzik, hogy az ülő életmód nem csak ennek a két betegségnek a kialakulási esélyét növeli. Az emésztőrendszer más betegségeire is hatással van a rendszeres, hosszan tartó ülőmunka. Csak egy egyszerű példa: az emésztés lelassulása miatt székrekedés alakulhat ki.

 

Szóval 30 perccel kevesebb ülés, ez alatt az idő alatt pedig egy kis séta sokat segíthet a megelőzésben.

 

Ez a kis életmód változás pedig talán az Ön életébe is belefér.

 

Ahogy az is, hogy “kötelező” ülés közben figyeljen a helyes testtartásra. Valamint arra, hogy megfelelő széket használjon. Az ideális üléshez tippeket itt olvashat, az irodába való ergonomikus székek közül pedig itt választhat.